onsdag 2. februar 2011

Avhengig av medier?

Jeg er ganske sikker på at de fleste i dagens samfunn - som har tilgang på medier - er flittige brukere eller avhengige av ett eller flere medium. Hvilket menneske er det som er så utenfor at de ikke vil følge med på verden rundt seg? Da for eks. gjennom aviser, enten på nett eller abbonere så de får det i posten. Jeg, for min del er sterkt avhengig av blogger! På bloglovin følger jeg 15 blogger, hvorav noen har lagt ned. Fortsatt er det mye å følge med på, alle oppdaterer som regel hver dag.

Fra min side er å lese blogger en glede og kanskje på en måte en besettelse... For ganske lenge siden fulgte jeg med på den mest leste bloggen i Norge; voe.blogg.no. Hun hadde til og med flere lesere enn dagbladet på nett! Etter at hun sluttet 2. januar har det nok vært mange knuste pikehjerter der ute. Voe var et forbilde for utrolig mange jenter i Norge, og jeg tror ikke en gang Voe selv skjønte hvor stor innflytelse hun hadde på tusenvis av jenter. Dette viser bare hvor avhengig vi bli av media og å følge med samfunnet. Noe som i og for seg er bra, men hvor går grensen hvor det blir litt FOR mye? Som når man blir helt knust om en toppblogger slutter. En annen side av dette er misunnelse. Mange likte ikke Voe, og dette var en av grunnene til at hun sluttet. Hun ble rett og slett mobbet. Å være en kjent toppblogger fører til at du får mange fordeler. Sånn som å dra til Malawi i Afrika for å besøke de innfødte, møte Johnny Depp, få utallige gratis produkter og gi ut singel.


                                    Voe, fra google      


Er det rettferdig at bloggerne får så mange fordeler, eller har "lesere" lov til å være så misunnelige at de tyr til mobbing?
Påvirker mediene i dag oss bra eller dårlig? Hva mener du?

>SIGRID

10 kommentarer:

  1. Jeg tenker sånn at hvis du skriver om meninger som du vet mange ikke liker, må dy tåle å få noe tilbake. Men det finnes da grenser! Jeg er ganske sikker på at de som er på topplista jobber hartd med bloggene sine og kanskje de til og med fortjener å få gaver? Selv om gavneen som regel er reklame. Uansett: INGEN HAR RETT TIL Å MOBBE!

    Jeg mener at vi får mye positivt at av mediene, i form av deling av forskningsresultater osv. jeg mener at mediene tar mer tid fra oss enn vi egentlig ønsker å gi. Jeg sitter sikkert 45 min hver dag for å sjekke alle bloggene på bloglovin'. Derfor er det veldig vanskelig å si om er bra eller dårlig. Jeg mener det er bra så lenge man har kontroll på det.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentar Marit! Jeg er veldig enig med deg! :)

    SvarSlett
  3. Jeg sjekka bloglovin'... jeg følger 52 blogger, og heldigvis inkluderer dette en del bloggere som ikke blogger lenger, og noen som blogger svært sjeldent, men lell..

    Dette er faktisk noe jeg har tenkt en del på, og jeg har vurdert mange ganger å ikke være på medier i et visst tidsrom for å bevise at jeg ikke er avhengig, men det har vel egentlig ikke skjedd.. Ikke lenge iallefall :p

    Mediene påvirker oss både bra og dårlig tror jeg. Vi tenker mye mer at vi ikke er bra nok, men vi tenker også mer på andre enn vi ellers ville gjort :)

    Synes det er rettferdig at Voe fikk alt hun fikk, minus mobbinga da, så klart!

    SvarSlett
  4. Hehe, føler med deg Sigrid. Jeg er totalt avhengig. -.-' Takk for kommentar!

    SvarSlett
  5. Så fin blogg du har laget Sigrid Elise! Likte den veldig godt ^^
    Når det kommer til dette innlegget, mener også jeg at INGEN har rett til å mobbe.. UANSETT hvilken grunn som ligger bak. Å møte litt motstand på grunn av hva man velger å skrive om er en ting – en annen er at man begynner å gå til angrep på personen.

    SvarSlett
  6. Takk Lisbeth! :) Fortsatt, enig med dere jenter.

    SvarSlett
  7. Man må kunne tåle diskusjon rundt emner som engasjerer folk, og som de har sterke meninger om. Det forsvarer likevel ikke å mobbe noen. Dessverre gjør nettet det altfor lett å gjøre ting mot andre som man aldri ville gjort face to face, og dessverre er nok det noe vi bare må leve med.

    Ei uke bestemte jeg meg for at "Nå blir'e ikke mer facebook før søndag". Jeg lukka facebook, var storfornøyd med meg selv, til jeg huska på at "Faen, jeg sendte akkurat ut noe om en hastesak på brev på face. Great." Og der sprakk den, gitt.

    Når det gjelder bloglovin... Jeg følger 23 blogger. Av de er det en som er nedlagt, og 3 som er inaktive. *kremt* Jeg har mye å lese på, skjønner du! ;)

    SvarSlett
  8. Hehe, facebook overlever man ikke lenger enn ei helg uten. Og det er fordi man ikke har internett. ^^ Takk for kommentar! :)

    SvarSlett
  9. Jeg synes det er retterdig at bloggere som jobber ektra med bloggen og har de fleste leserne kan dra fordeler ut av dette. Min mening er at de har gjort seg fortjent til det. Likevel skjønner jeg at enkelte kan bli misunnelige, noe jeg synes er veldig synd. Dette er et eksempel på at media i dag kan påvikre oss på en dårlig måte.

    Likevel vil jeg tro flesteparten har stor glede av mange av disse bloggene, og at det fort blir en av "dagens høydepunkt(er)". For min del er media med på å påvirke meg positivt i mye større grad enn det gjør negativt - men her finnes det selvfølgelig store variasjoner fra person til person.

    SvarSlett
  10. Takk for kommentar! :) Det gjelder det samme med meg som med deg, media påvirker med ganske garantert mer positivt enn negativt!

    SvarSlett