tirsdag 12. april 2011

Forme og bruke medier

Vi som har mediefaget på Numedal VGS har fått i oppgave å svare på følgende spørsmål:
  • Hvordan kan du bruke og forme ut ulike medier etter dine egne behov?

Det første jeg tenker når det handler om hvordan vi kan forme ulike medier etter våre behov er at det er et veldig vidt tema. Internett gir så utrolig mange muligheter til å forme sine egne interessesteder på vår personlige datamaskin. Jeg vil si de personlige mediene har forandret livene til de menneskene som bruker de. Innenfor internett er det utrolig mange måter å forme sitt eget medium på. Det vanligste og kanskje mest brukte eksempelet er bloggen/hjemmesiden. På min blogg kan jeg om trent bestemme alt selv. Hvordan ting skal se ut og hvordan ting skal fungere. Jeg kan bestemme hvem som kan kommentere innleggene mine, hva slags beskjed de får når de har kommentert og mange andre ting! Når vi selv kan forme vårt eget medium etter vårt behov blir det lettere for folk å ville bruke mediet også.

Jeg kikker for tiden på bil på finn.no. Etter flittig bruk av dette mediet i noen måneder har jeg oppdaget ting som gjør at jeg kan forme og bruke mediet på min måte. Jeg skal for eks. ikke måtte kikke gjennom alle audi A4 som blir lagt hver eneste dag. Jeg kan heller legge inn mine søkekritertier og velge å få mail når det blir lagt ut nye annonser som passer mitt søk. På denne måten har jeg begrenset mediet og tilpasset det mine behov, men veit folk om dette? Jeg visste ikke at dette gikk an før jeg hadde loka rundt der et par måneder. Jeg tror flere og flere blir informert om dette gjennom medier og personlig kommunikasjon.

Når det gjelder hvordan vi kan bruke forskjellige medier etter våre behov finnes det også her mange muligheter. På de fleste nettaviser kan man klikke seg inn på en kategori. Dette betyr at du for eks. bare er interessert i å bruke mediet til å kikke på sport kan du lett gjøre dette ved å begrense nettsidens visninger.




Personlige medier som Facebook, Twitter, MySpace osv. blir mer og mer populært i dag. På Facebook former du din egen profil. Du bestemmer hvem du vil være venn med, hva slags profilbilde du vil ha og hvilken informasjon om deg selv du vil dele. Du kan også velge å velge bort ting. Dette kan være enkeltpersoner sine statusoppdateringer, et spill sine reklameposter på veggen din og andre ting. Du kan også være "fan" av sider og følge med på debatter og diskusjoner som interesserer deg.

På YouTube kan du du opprette din egen profil, legge ut egen musikk og videoer. Du kan lage dine egne spillelister, anbefale videoer for andre brukere, lagre favoritter og "rate" videoer.




Problemet eller utfordringen med alle disse mediene på nett er kunnskap. Man må tilegne seg kunnskap for å kunne bruke mediene på nett. Dette kan være en større utfordring for de eldre. De er ikke oppvokst med denne typen medier og da blir det enda vanskeligere å sette seg inn i det. Det finnes andre medier enn de på internett man kan bruke etter eget behov.  Man bestiller de avisene man selv er interessert i å lese. Jeg bestiller for eks. ikke lokalavisa fra ei bygd i Hordaland. Dette er en måte å bruke mediene til eget personlig bruk.  

Dette er det  jeg tenker rundt emnet, hva tenker du?


>Sigrid Elise Fossan

1 kommentar:

  1. Det er ei åpenbar utfordring at personlig mediering krever kunnskaper og ferdigheter. Men det krever også holdninger og verdier. Dette samspillet er interessant, for det byr på mange utfordringer. Det er likevel stor forskjell på hvordan du setter opp mobiltelefonen din og bloggen. Det ene mediet ser bare du, det andre åpner du for mange. Du kan altså ikke ha bare ei holdning til problemstillinga, men avhengig av mediet.

    SvarSlett