mandag 25. april 2011

Facebook og privat informasjon

I dette innlegget skal jeg drøfte rundt de etiske problemstillingene knyttet til å legge ut privat informasjon på sosiale medier. 

Vi som har vokst opp med datamaskiner og internett vet at er det noe som ikke lønner seg, så er det å dele for mye av deg selv på nettet. Jeg tenker at alt jeg legger ut på nett, vil alltid være der uansett om jeg sletter det eller selv har glemt det helt bort. Dette er en av grunnene til at man skal være veldig forsiktig og tenke seg godt om når man skal dele noe med alle som har tilgang til nett. De blogginnleggene jeg skriver på bloggen min vil være noe en eventuell arbeidsgiver i fremtiden kan sitte og lese. Her vil han/hun kanskje få et bedre eller dårligere inntrykk av meg som person. Om denne arbeidsgiveren googler navnet ditt og det kommer opp nakenbilder fra deiligst.no vil nok kanskje den høye stillingen i et konsern gå tapt. Er du villig til å ofre det?


Når man er ung og "dum" vil man som oftest ikke tenke over konsekvensene som kan følge av de tingene du foretar deg. Dette kan følge deg resten av livet. Over til kanskje enda mer dramatiske ting: personlig informasjon på nett. Jeg tenker at personlig informasjon kan være: etternavn, adresse, passord, bankkortinformansjon, e-post osv. I dette innlegget skal det omhandle personlig informasjon på sosiale medier. Derfor vil jeg ta for meg Facebook. 

Alle har lov til å lage seg en profil på nettstedet Facebook.com. Her må du fylle inn navn, etternavn, e-post, kjønn og fødselsdato. Bare her har flere personlige opplysinger blitt lagt ut. Du må også danne deg et passord. Problemstillingen i forhold til ditt passord blir jo at hvis noen finner det ut har de makten til å gå inn på din profil og endre dine opplysninger. De kan se dine personlige samtaler osv. Noe du kan velge selv i forhold til din profil er om den skal kunne være "åpen" for alle, altså de du ikke er venn med. Dette kan være med på å begrense hvor mye av din privat informasjon som blir vist. Jeg har for eks. en "stengt" profil for alle som ikke er mine venner. Man kan også gjøre slik at noen av de du er venn med har en "limited profil". Altså, de ser bare deler av din profil, begrenset profil. Nå har jeg tatt for meg begrensningene i forhold til hva andre som har Facebook-profil kan se av dine private opplysninger, men hva med de som eier/styrer Facebook?

De som styrer Facebook har oversikt over alle de opplysingene de har delt på Facebook. Alt fra alder til passord. De eier til og med bildene du legger ut. Ved å legge ut ting på Facebook har eierne full rett til å bruke de som sine egne. Er ikke det litt skummelt? Skummelt at andre kan bruke baby-bildene du legger ut av ungen din på Facebook? Selvfølgelig har eierne/styrerne over Facebook ikke retten til å dele dine private opplysninger med hvem som helst. Dette er det betryggende med hele prosessen.


Ville du lagt ut dette bildet på Facebook?

For å ta for meg den etiske delen med denne oppgaven, må jeg dele hva jeg ville gjort med min private informasjon på et sosialt medium. Jeg har en Facebook-profil og prøver å være forsiktig med ting jeg deler der. Å ikke legge ut alle mulige personlige bilder, ikke dele for personlig informasjon på statuser osv. Det er mange foretak vi kan ta for å sikre vår personlige identitet på nett, men jeg tror at om vi er for nøye vil vi heller ikke ha gleden av disse mediene som gir så utrolig mange muligheter.

Hva tenker du?

>Sigrid Elise

3 kommentarer:

  1. Jeg tenker at ja, det er dumt å dele for mye, men jeg gjør det likevel. Også tenker jeg at det egentlig ikke er så farlig, før jeg ombestemmer meg igjen. Det med bildene er litt.. ekkelt, men jeg er ikke redd for at de skal "ta" bildene mine og bruke de i en reklame for eksempel. Jeg tror det er liiiite sannsynlig :P

    SvarSlett
  2. Hehe, sant det! Det er nok veldig lite sannsynlig, men litt urovekkende på samme tid... :P

    SvarSlett
  3. Bilder blir tatt og brukt i reklamer, Sigrid. Jeg snakka nettopp med en far som opplevde at et bilde han hadde lagt ut på bloggen sin av sønnen sin, dukka opp i en reklame for sykler. Advokaten han snakka med, meinte at han hadde ei sak. Reklameprodusenten avviste det blankt. Og jeg meiner at produsenten hadde rett, for bildet/bloggen var ikke på noen måte merka med noen reservasjoner for bruk. Noen gode råd om bilder og info på Facebook o.l: Bruk ikke fulle navn på folk, bruk ikke detaljert informasjon, legg ikke ut bilder av private situasjoner.

    SvarSlett