torsdag 27. januar 2011

bilder.

Jeg tenkte å starte "bildefremvisningen" med et par glade sommerbilder. Jeg vil gi en beskrivelse av hva jeg tenkte da jeg tok bilde. I tillegg vil jeg selvfølelig høre deres (forhåpentligvis) kritiske mening. Fyr løs!



Fossan gård. 
I dette bildet var tanken min å gjøre noe litt utenom det vanlige da jeg tok bilde av stabbura hjemme. Jeg ville gjøre bildet mer interessant og gi det mer dybde ved å "blurre" bakgrunnen - som egentlig er hovedtema - og ha noen bjørkeblader til forgrunnen. Løvtrærne går også igjen i bakgrunnen, noe som jeg synes gir bildet en slags helhet. I tillegg liker jeg sommerstemningen bildet gir meg.




Sørlandssommer.
Dette bildet tok jeg da jeg var på ferie i Risør. Jeg likte måten mannen satt på benken - litt undrende og lengselsfullt. Jeg ville gjennom bildet prøve å vise hans syn utover Risørs vakre landskap. Her er jeg litt usikker på om jeg faktisk fikk det til. Hva tenker dere når dere ser bildet? Er mannen en viktig del av det, eller blir han en rekvisitt som sitter i veien for landskapet?

>SIGRID

4 kommentarer:

  1. Hva kan du gjøre for å øke fokuset på mannen på benken? Noe av det fine er at han er utafor det gyldne snitt. Han glir liksom ut av virkeligheta. Bakgrunnen er derfor lite viktig, så du kan f.eks. behandle bildet ved å gjøre den mørkere eller mer utydelig. Tenk på hva du vil oppnå når du tar bildet (viss du har tid). Ved å velge stor blender (f.eks. F 4,5) og rask lukkertid vil du oppnå det.

    SvarSlett
  2. Jeg kunne ha tatt bildet nærmere mannen, nesten rett bar ryggen hans. Da ville jeg fått mer fokus på at han var "hovedpersonen". (Selv om jeg helst ikke ville at han skulle se jeg tok bildet. Hehe.) Det med bakgrunnen var smart, da vil jeg helt klart sette mannen mer i fokus. Takk!

    SvarSlett
  3. Jeg likte godt det første bildet ditt, Sigrid. :) Ser det du forklarer og jeg ble varm av og se på det, sommerfølelse. ^^
    Enig med Ola med det andre, men mannen burde være der. for båt og sjø tenker jeg når jeg ser det bilde (ikke at det er så rart), men da trengs det alltids en sjømann :)

    SvarSlett