mandag 31. oktober 2011

"NÅ ER DET NOK!"

.... er navnet på et arrangement på facebook som mange av mine venner deltar på. Dette omhandler alle de voldtektene som har skjedd i Oslo de siste dagene. De har vært stort oppstyr og mange diskusjoner rundt dette temaet fortiden. Kan vi jenter ikke lenger gå gjennom Oslo sentrum uten å føle oss utrygge? Hvorfor er det slik at størsteparten av voldtektene blir utført av innvandrere med ikke-vestlig bakgrunn? Er dette egentlig deres feil eller er det integreringen?

Uansett hvem sin skyld dette er synes jeg det er uakseptabelt at det skal være så lett å ubemerket voldta en jente midt i Oslo sentrum. Jeg sier meg dermed helt enig med overskriften. Samtidig skal man heller ikke prate for mye om at det er innvandrere som står bak de fleste, fordi da er man rassist. Jeg er helt enig i at intgegreringen i dette landet er for dårlig, men at dette skal gjøre det greit å voldta noen er jeg helt uenig i. Siden voldtektene blir gjennomført på øde og mørke steder signaliserer jo dette at voldtektsmennene skjønner at dette er en ugjerning.



Folk diskuterer frem og tilbake, og bruker mer energi på å prakke ned på hverandre fordi den ene er rassist og en andre er for vold enn å faktisk gjøre noe med det. Dette er ikke det vi burde bruke tid på. Uansett hvem som står bak og hvem som blir voldtatt, så må det bli satt en stopper for dette. Dette at polititiet satser på mer politi i gatene virker fornuftig, men det at de ikke kan sette inn dette foretaket lengre enn til jul er rett og slett bare trist. Når det kommer til om dette kan være ofrene sin feil gidder jeg ikke begrunne  mine synspunkter en gang. Verken alkohol, flørting eller korte skjørt skal kunne være unnskyldninger for å voldta.

Hva tenker du? Er det innvandrerne som er problemet eller samfunnet? Er det individet eller systemet sin feil?

//Sigrid Elise

1 kommentar:

  1. miljø rundt individ. ble inspirert av deg og blogga om det selv også.

    SvarSlett