I forbindelse med at jeg har tatt skyteprøven og jegerprøva vil jeg ta opp dabatten rundt jakt her i Norge. Mange mener at jakt er en helt naturlig ting som vi mennesker har drevet med helt siden vi har hatt mulighet til å avlive et dyr for at vi skal få mat. Andre mener at jakt er en hensynsløs og brutal lek for de som driver med det.
Som dere sikkert skjønner er jeg for jakt, og jeg skjønner at det kan være vanskelig for noen å forstå hvorfor jeg kan finne glede i det. Man dreper jo faktisk et dyr. Jeg ser på jakt som en tur i naturen, og om man i det hele tatt ser elg er det en stor opplevelse! De dyrene er virkelig storslotte. Rett og slett skogens konge. Pels, kjøtt og jakt er temaer som skaper store debatter og diskusjoner rundt om. Når det gjelder pels er jeg en stor motstander av dyr som blir ofret bare for at vi mennesker skal få pelsen deres. Jeg er - som de som kjenner meg vet - et dyremenneske. Pelsindustrien i dag er et stort problem. Når det kommer til kjøtt, så skjønner jeg folk som er vegetarianere. Jeg er nesten vegetarianer selv. Det vil si at jeg har perioder hvor jeg ikke synes kjøtt er godt i det hele tatt, mens andre dager kan jeg like det kjempegodt. Veldig rart.
Så kommer vi til det temaet jeg egentlig ville ta opp: jakt. Det er sånn i dag at elgen lever under såppass bra forhold at de bare blir flere og flere. I dag er det utrolig mange elger, mens for eks da bestefaren min jakta i for eks år 1947 var det sjelden å skyte elg. Bæreevnen til elgen er helt klart blitt sterkere. Arten tåler i dag mer press enn for 60 år siden. Alle jaktlag i Norge i dag har en kvote med elg de kan skyte. Denne kvoten er lagt opp etter hvor stort areal de har å jakte på. Dette gjør at bestanden med elg ikke trues, fordi kvoten også blir tilpasset hvor mange elger det er på dette tidspunktet. Om vi jegere ikke hadde jaktet, hva tror du hadde skjedd? Jo, elgene hadde fått trangt om plassen og de svakeste hadde sultet i hjel. Med andre ord en forferdelig død. Folk som vil jakte vilt i dag må gjennomføre jegerprøven. Her lærer man om human jakt og om ha respekt for dyr og mennesker. De fleste jegere følger disse rettningslinjene, men det er selvfølgelig noen som ikke gjør det. Jakt er ingen konkurranse og en god jeger måles ikke i hvor mange dyr en har felt.
Jeg var med i fjor da Cathrin skøyt sin andre elg. Et par timer etter skøyt ho én til. For en opplevelse!
Om noen er i mot jakt og har noen gode og saklige synspunkter vil jeg gjerne høre! Andre meninger er også kjempefint.
Hva mener du?
mandag 10. oktober 2011
torsdag 22. september 2011
Nytt opplæringsopplegg i media
Læreren vår Ola tenker nytt og har opprettet en side der han kan legge ut lærestoff. Det som gjør denne siden annerledes fra et dokument han legger inn på It's learning er at han her kan legge ut videoer slik at vi kan ha gjennomgang med han hjemme i stua. Dette gjør det lettere for oss å ha tilgang på informasjon, i tillegg at det gjør det lettere for oss å følge med om vi ikke er tilstede på skolen når det er gjennomgang av et nytt tema. Foreløpig synes jeg denne ordningen fungerer bra og jeg håper han fortsetter å være flink til å oppdatere siden.
Ca. slik ser startsiden på Wikien hans ut. Ganske flott!
Hva synes du?
Sigrid Elise
Ca. slik ser startsiden på Wikien hans ut. Ganske flott!
Hva synes du?
Sigrid Elise
søndag 11. september 2011
Jeg har en plan
Ja, jeg har en plan. Planen er å endre designet på bloggen sånn at den er klar for et nytt skoleår. Enda har jeg ikke helt bestemt meg, men får prøve meg litt frem. Headeren må også byttes ut! Kanskje jeg går for et vinterlig tema i år?
Dette året vil jeg også bruke på samme måte som i fjor. Jeg vil ha noen personlige innlegg, mens andre vil handle om mediefaget. Håper jeg klarer å holde bloggmotet oppe i år.
- Sigrid Elise
Dette året vil jeg også bruke på samme måte som i fjor. Jeg vil ha noen personlige innlegg, mens andre vil handle om mediefaget. Håper jeg klarer å holde bloggmotet oppe i år.
- Sigrid Elise
Et innlegg jeg aldri fikk postet
Dette er et utkast jeg aldri fikk postet i vinter. Kjenner jeg gleder meg til vinter nå, samtidig som jeg vil ha en varm høst med sol. Håper innlegget gir deg en god følelse!
"Stå opp på lørdags morgen, hoppe i stilongsen, dra fleecegenseren over hodet, sette håret i strikk, ta på et par gode ullsokker og dra på seg de varme uteklærne er noe av det beste jeg veit. Du ser ut av vinduet og tenker: "Yes, helt skyfritt!" Sola skinner deg i øynene når du går ut døra, mens du småirriterer deg over søstra di som henger etter fordi ho ikke fant skoa sine. Alt er som det pleier. Dere småjogger ned til garasjen, fyller bensin på scooteren og starter opp. Jeg drar hjelmen over hodet og kikker etter at Astrid sitter trygt på scooteren.
Etter dere har vært ute og kjørt i et par timer er det allerede solnedgang. Mens dere skal til å kjøre ned igjen fra åsen må dere bare stoppe fordi sola lyser opp og lager så fine skygger i landskapet. Det er kos.
I helga var Astrid og jeg ute med snøscooteren opp til setra vår på Kvitåsen. Da vi kjørte ned igjen var det et så sinnsykt fint lys i landskapet. Da tenkte jeg med en gang: "Dette skal være photostoryen min!" Jeg har skjønt for lenge siden at å lage en interessant og ikke kjedelig photostory av skog og snøcooterløyper kan være vanskelig, men jeg er villig til å prøve. :) Jeg tok noen bilder på turen med MOBILKAMERA. De ble helt greie. Jeg kan jo ikke forvente at mobilkameraet mitt skal oppføre seg som speilrefleksen min!"
- Sigrid Elise
"Stå opp på lørdags morgen, hoppe i stilongsen, dra fleecegenseren over hodet, sette håret i strikk, ta på et par gode ullsokker og dra på seg de varme uteklærne er noe av det beste jeg veit. Du ser ut av vinduet og tenker: "Yes, helt skyfritt!" Sola skinner deg i øynene når du går ut døra, mens du småirriterer deg over søstra di som henger etter fordi ho ikke fant skoa sine. Alt er som det pleier. Dere småjogger ned til garasjen, fyller bensin på scooteren og starter opp. Jeg drar hjelmen over hodet og kikker etter at Astrid sitter trygt på scooteren.
Etter dere har vært ute og kjørt i et par timer er det allerede solnedgang. Mens dere skal til å kjøre ned igjen fra åsen må dere bare stoppe fordi sola lyser opp og lager så fine skygger i landskapet. Det er kos.
I helga var Astrid og jeg ute med snøscooteren opp til setra vår på Kvitåsen. Da vi kjørte ned igjen var det et så sinnsykt fint lys i landskapet. Da tenkte jeg med en gang: "Dette skal være photostoryen min!" Jeg har skjønt for lenge siden at å lage en interessant og ikke kjedelig photostory av skog og snøcooterløyper kan være vanskelig, men jeg er villig til å prøve. :) Jeg tok noen bilder på turen med MOBILKAMERA. De ble helt greie. Jeg kan jo ikke forvente at mobilkameraet mitt skal oppføre seg som speilrefleksen min!"
- Sigrid Elise
mandag 6. juni 2011
Året er omme
Som mange har fått med seg har vi ikke mer enn to korte uker igjen på skolen før det er sommer, sol og fri. Med skoleåret blir denne bloggen også omme. Jeg veit ikke helt enda om jeg vil beholde den for å skrive litt eller om jeg skal slette den. Akkurat nå tenker jeg at det ikke er noen vits i å slette den, så jeg lar den stå i en liten stund. Denne blogger har jo blitt ganske personlig samtidig som jeg prøver å være litt saklig.
Btw: Hør på denne sangen. Jeg føler at dette er litt mitt humør nå.
Hvilke forventninger har dere til tiden fremover?
> Sigrid Elise
Btw: Hør på denne sangen. Jeg føler at dette er litt mitt humør nå.
Hvilke forventninger har dere til tiden fremover?
> Sigrid Elise
onsdag 25. mai 2011
Ta vare på hver eneste dag, hvert minutt, hvert sekund...
Den siste uken har bygda vår vært rammet av to forferdelige dødsulykker med bil med unge personer involvert. Når noe slikt skjer på et så lite sted vil alle bli påvirket, uansett. Alle kjenner alle. Slike ting kan få deg til å ta en ekstra god kikk på livet. Det setter virkelig ting i perspektiv og jeg tror det kan være med på å hjelpe folk med å sette pris på ting. Du vet, man vet ikke hva man har før man har mistet det. Ta vare på hver eneste dag og sett pris på hver eneste smil, blikk, latter du deler med de du er glad i. Noe man ser på som så distansert kan bli virkelig. Husk at det alltid er noen som savner deg og at du er gull verdt.
"Alla dessa dagar som kom och gich
inte visste jag att de var livet."
- Stig Johannson
Hvil i fred, begge to <3
- Sigrid Elise
mandag 9. mai 2011
Inspirasjon
Ofte når jeg bestemmer meg for å blogge om noe er det er bilde som inspirerer meg til å gjøre det. Jeg synes bilder har så mye større effekt enn det ord har alene. Ord blir så nakne i forhold. Sammen blir de noe som kalles en sammensatt tekst. (Yessda, viktig å blande litt skole inn i dette.) I innlegget om karakteren Peyton Sawyer var det helt klart tegningene hennes som gjorde at jeg ville dele det med dere. Her er noen av bildene(folkene) som inspirerer meg, hver enkelt av dem på forskjellig måte!
You have enemies? Good, that means you stood up for something. - Eminem
Den stemningen der har jeg veldig lyst til å oppleve en gang!
Folk med geniale utsagn.
Inspirerende fordi den er morsom, men mest fordi House er geniaaal!
Taylor er den typen som har så mange geniale
utsagn at hun må samle det i et titalls sanger.
(Man skulle ikke trodd noen kunne ha så lett for å sette ord på følelser.)
Følelsen når den dama står rett foran deg og synger er inspirasjon.
Venner (mangler helt klart noe her... Sigrid Ü!)
Dyr generelt, men kanskje mest hesten.
Hva eller hvem inspirerer deg?
>Sigrid Elise
Abonner på:
Innlegg (Atom)











