tirsdag 22. mai 2012

dyra soler seg

Her ligger dyra mine og koser seg i sola utenfor huset. Samtidig går jeg på antibiotika og dermed ikke helt i form, men oppdatere mediabloggen må man jo. Har redigert bildene litt, fordi jeg synes varmere farger gjør mye.


Dokka



Kira



Kira ligger og kikker

Har mange flere, så kan sikkert legge ut de litt seinere. Snakkes!

- Sigrid Elise

mandag 7. mai 2012

AnnaLynne McCord har skjønt det

Som en oppfølger til mitt forrige innlegg vil jeg linke dere til et innlegg Dagbladet postet 7.5.2012. Her viser AnnaLynne McCord, som kjent fra Beverly Hills-serien "90210" den nakne sannhet om seg selv uten sminke. Hun kommenterer blant annet at hun har problemer med huden sin. Dette postet hun på Twitter. Hun er fortsatt pen mener jeg, men det skal sies at sminke gjør en god del for utseende! 






Hva synes dere om dette?

- SigridElise

mandag 16. april 2012

Kjendiser, hva er det vi prøver å leve opp til?

Etter å ha skrevet en oppgave i media om hvordan kjendiser "jukser" seg til et bedre utseende på tv begynte jeg å tenke litt rundt hva vi egentlig prøver å leve opp til. Ser kjendiser like vakre ut i virkeligheten som de gjør på tv? Da det var valgkamp i USA mellom Nixon og Kennedy var det fortsatt liten visshet om hvordan man ble framstilt på fjernsynet. Kennedy vant valgkampen, og delvis fordi han var klar over hvordan kan kunne se bra ut på fjernsynet. Han visste at lyset de bruker når de filmer med kameraene er veldig sterkt, og at man derfor lett kan se ut som et lik på skjermen. Derfor sminket han seg når han skulle på skjermen, og brydde seg om hva han kledde seg i. Slik så Kennedy solbrun og frisk ut, mens Nixon hadde en tendens til å se bleik og stygg ut ved siden av.

Slik sett kan man begynne å undre seg om dagens kjendiser bruker de samme triksene? Og ja, det gjør de nok helt klart. Det er ikke rart man i dag har skyhøye forventninger til utseende i dag når de vi sammenligner oss med er kjendiser som har egne sminkører og stylister.

De finnes diverse bilder av kjendiser med og uten sminke og annet tilbehør. Her er noen av de(som forhåpentligvis gir deg litt bedre selvtillit). De er både brunere og vakrere med litt styling.


Jessica Simpson


Britney Spears


Vanessa Hudgens


Angelina Jolie


Samtidig skal det nevnes at det stilles ganske høye krav til dagens kjendiser, og at de - som oss - føler et stort press når det gjelder å være perfekt til enhver tid. Det er ikke rart de legger så utrolig mye penger i utseende sitt. De ser utrolig nok ut som vanlige mennesker de også!

- Sigrid Elise

onsdag 8. februar 2012

Vi forbrukere

I gjennomgangen med Ola i mediaen her om dagen lærte vi om at markedet i dag er avhenging av at folket fortsetter å bruke penger som vi gjør. Vi kjøper og vi kjøper, og vi elsker det! Ikke si meg at du ikke føler et snev av lykke når du drar kortet for å kjøpe det paret med sko du bare måtte impulskjøpe. Jeg innrømmer det, i går kjøpte jeg et par sko på Bianco. "Bare 900kr er jo ikke ille for dette paret da" tenkte jeg og kjøpte de, og ble lykkelig.

Så har jeg ei venninne - Sigrid Ü - som påstår at ho ikke får glede av å kjøpe ting fordi ho ikke liker å bruke penger. Fornuftig, men til å tro? Ho er altså et unntak fra regelen om at folk blir lykkelige av å dra kortet, og hvis det blir for mange kan faktisk hele markedet gå under! Skremmende nok. Dette er ikke for å rakke ned på Sigrid, for jeg synes det er ganske bra gjort å ikke finne glede i å handle.

Så skal det påpekes at dette gjelder Vesten. Det er der shopping gjør deg glad, samtidig som det skal være "det beste stedet" å være innbygger. Spiraler vi forbrukere bare skyter til himmels må jo en gang komme til en topp? Og hva gjør vi da? Vi kan ikke bare fortsette å bruke og bruke. Jeg synes jeg ser nye rekordtall ved julehandelen hvert år der det spås: "Nordmenn vil bruke 50 millioner på julehandel - 3 prosent økning fra i fjor". Helt ærlig, det kan jo ikke bare fortsette å øke, så når skal spiralen snu? Og når den gjør det, hvordan skal produsentene overleve?




Ola brukte et eksempel om dagens marked som er ganske interessant. I dag kan det egentlig produseres biler som holder fint 50 år fra den er kjøpt ny. Hvorfor lager de ikke bare disse da? Jo, fordi markedet må opprettholdes. Om vi skulle kjøpt bil bare hvert femtiende år ville produsentene går under, og tross alt: du vil vel ha ryggekamera, innebygd GPS og speilvarmere? Du vil vel handle det nyeste tilbehøret når du først kjøper bil?

Hva tenker du?

> Sigrid Elise

onsdag 21. desember 2011

Å leike med redigeringa

Jeg tok et bilde og redigerte det på litt forskjellige måter. Bildene har jeg tatt med iPhone, så de er ikke i tipp-topp stand, men det er jo litt gøy. Problemet her er uklarheten...


Slik er originalen:



En versjon i sepia. Ser litt ut som et veldig gammelt bilde.



Her har jeg endret på fargetonen. Det ser fortsatt litt gammelt ut.



Her har jeg dratt opp metningen, kontrasten og lysstyrken.


Pleier du også å leike med redigering av bildene dine? Hvilken redigering likte du best her?


- Sigrid Elise

Når man venter på bussen

Jeg tar ofte bilder når jeg står og venter på bussen om morgenen. Likte egentlig dette bildet ganske godt etter jeg hadde redigert det litt. Skikkelig stemning i det bildet her!




Hva synes du? 

- Sigrid Elise 

mandag 19. desember 2011

Ny header

Har lagt til en litt sommerlig header. Jeg skal endre den over jul, men tenkte jeg måtte ha en foreløpig. Snart er det jo vurdering på bloggen!




- Sigrid 

tirsdag 15. november 2011

Snart skal bildeserien vår leveres!

Vi har nå tatt bilder av 3/4 personer til oppgava vår, og den siste fotoshooten skal bli tatt en av de nærmeste dagene. Her er en smakebit på shooten vi hadde på søndag. Jeg blei veldig fornøyd med bildene! Det skal nevnes at bildene ikke er redigert enda, så stay tuned!




Hva tror du om bildet? Er han "pimp" nok?


- Sigrid Elise

tirsdag 1. november 2011

Oppfølger til forrige innlegg

"Når norske jenter går halvnaken på byen er det som å rope «kom og knull meg», mener de tre afrikanske mennene."

Da jeg fant denne artikkelen på nettet ble jeg svært fristet til å dele den med dere. Jeg så med en gang at jeg hadde lest dette før, men det sjokkerer meg like mye andre gangen jeg leser det. Man skulle tro det var tull, selv om det helt klart ikke går an å tulle med sånt. Etter min mening er det ikke vi nordmenn som skal føye oss etter kåte gutter fra Somalia og Senegal, men heller de som skal oppføre seg og føye seg etter våre lover og regler her i Norge når de kommer hit.




Samtidig er jeg helt klar over at det mest sannsynlig er et fåtall av mennesker som har disse meningene. Takk og lov for det!  Om dette utspillet også kan ha vært et slags tulleopplegg for å lage bråk kan man jo heller aldri vite.

Hva tenker du etter å ha lest artikkelen?

//Sigrid Elise

mandag 31. oktober 2011

"NÅ ER DET NOK!"

.... er navnet på et arrangement på facebook som mange av mine venner deltar på. Dette omhandler alle de voldtektene som har skjedd i Oslo de siste dagene. De har vært stort oppstyr og mange diskusjoner rundt dette temaet fortiden. Kan vi jenter ikke lenger gå gjennom Oslo sentrum uten å føle oss utrygge? Hvorfor er det slik at størsteparten av voldtektene blir utført av innvandrere med ikke-vestlig bakgrunn? Er dette egentlig deres feil eller er det integreringen?

Uansett hvem sin skyld dette er synes jeg det er uakseptabelt at det skal være så lett å ubemerket voldta en jente midt i Oslo sentrum. Jeg sier meg dermed helt enig med overskriften. Samtidig skal man heller ikke prate for mye om at det er innvandrere som står bak de fleste, fordi da er man rassist. Jeg er helt enig i at intgegreringen i dette landet er for dårlig, men at dette skal gjøre det greit å voldta noen er jeg helt uenig i. Siden voldtektene blir gjennomført på øde og mørke steder signaliserer jo dette at voldtektsmennene skjønner at dette er en ugjerning.



Folk diskuterer frem og tilbake, og bruker mer energi på å prakke ned på hverandre fordi den ene er rassist og en andre er for vold enn å faktisk gjøre noe med det. Dette er ikke det vi burde bruke tid på. Uansett hvem som står bak og hvem som blir voldtatt, så må det bli satt en stopper for dette. Dette at polititiet satser på mer politi i gatene virker fornuftig, men det at de ikke kan sette inn dette foretaket lengre enn til jul er rett og slett bare trist. Når det kommer til om dette kan være ofrene sin feil gidder jeg ikke begrunne  mine synspunkter en gang. Verken alkohol, flørting eller korte skjørt skal kunne være unnskyldninger for å voldta.

Hva tenker du? Er det innvandrerne som er problemet eller samfunnet? Er det individet eller systemet sin feil?

//Sigrid Elise

søndag 30. oktober 2011

Et bilde

Vi fikk i oppgave i mediefaget å gå ut for å ta et bilde som vi senere skulle vise til klassen. Jeg fikk ikke lagt inn dette bildet, derfor legger jeg in et her som jeg kunne tenkt å vise frem. Kvaliteten på bildet blir veldig dårlig i min pc, men trykk på det for å forstørre det. Det er først da du vil se bildet ordentlig:)



Hva synes du?

//Sigrid Elise

tirsdag 18. oktober 2011

Ny layout på bloggen

Jeg hadde egentlig sagt med ferdig med å redigere layouten til bloggen, men så fant jeg ut at den var alt for mørk. Det så jo ut som en blogg om noe kjempetrist, så derfor lagde jeg layouten på nytt og dette er resultatet. Snart kommer det ny header og! :)




Hva synes du? 


- Sigrid Elise

Prosjektet er i startfasen!

Vi har endelig kommet i gang med bildeserien vi skal lage! Dette er et gruppearbeid i mediefaget. Forteller ikke mer nå, men her er en liten smakebit av "nøkken". Takk til Gorm som stilte som modell. 







                                       Her forklarer Marit om hva han skal gjøre.

Tror du det blir bra? 


- Sigrid Elise

mandag 10. oktober 2011

Pels, kjøtt og jakt

I forbindelse med at jeg har tatt skyteprøven og jegerprøva vil jeg ta opp dabatten rundt jakt her i Norge. Mange mener at jakt er en helt naturlig ting som vi mennesker har drevet med helt siden vi har hatt mulighet til å avlive et dyr for at vi skal få mat. Andre mener at jakt er en hensynsløs og brutal lek for de som driver med det.

Som dere sikkert skjønner er jeg for jakt, og jeg skjønner at det kan være vanskelig for noen å forstå hvorfor jeg kan finne glede i det. Man dreper jo faktisk et dyr. Jeg ser på jakt som en tur i naturen, og om man i det hele tatt ser elg er det en stor opplevelse! De dyrene er virkelig storslotte. Rett og slett skogens konge. Pels, kjøtt og jakt er temaer som skaper store debatter og diskusjoner rundt om. Når det gjelder pels er jeg en stor motstander av dyr som blir ofret bare for at vi mennesker skal få pelsen deres. Jeg er - som de som kjenner meg vet - et dyremenneske. Pelsindustrien i dag er et stort problem. Når det kommer til kjøtt, så skjønner jeg folk som er vegetarianere. Jeg er nesten vegetarianer selv. Det vil si at jeg har perioder hvor jeg ikke synes kjøtt er godt i det hele tatt, mens andre dager kan jeg like det kjempegodt. Veldig rart.

Så kommer vi til det temaet jeg egentlig ville ta opp: jakt. Det er sånn i dag at elgen lever under såppass bra forhold at de bare blir flere og flere. I dag er det utrolig mange elger, mens for eks da bestefaren min jakta i for eks år 1947 var det sjelden å skyte elg. Bæreevnen til elgen er helt klart blitt sterkere. Arten tåler i dag mer press enn for 60 år siden. Alle jaktlag i Norge i dag har en kvote med elg de kan skyte. Denne kvoten er lagt opp etter hvor stort areal de har å jakte på. Dette gjør at bestanden med elg ikke trues, fordi kvoten også blir tilpasset hvor mange elger det er på dette tidspunktet. Om vi jegere ikke hadde jaktet, hva tror du hadde skjedd? Jo, elgene hadde fått trangt om plassen og de svakeste hadde sultet i hjel. Med andre ord en forferdelig død. Folk som vil jakte vilt i dag må gjennomføre jegerprøven. Her lærer man om human jakt og om ha respekt for dyr og mennesker. De fleste jegere følger disse rettningslinjene, men det er selvfølgelig noen som ikke gjør det. Jakt er ingen konkurranse og en god jeger måles ikke i hvor mange dyr en har felt.


Jeg var med i fjor da Cathrin skøyt sin andre elg. Et par timer etter skøyt ho én til. For en opplevelse!

Om noen er i mot jakt og har noen gode og saklige synspunkter vil jeg gjerne høre! Andre meninger er også kjempefint.
Hva mener du?

torsdag 22. september 2011

Nytt opplæringsopplegg i media

Læreren vår Ola tenker nytt og har opprettet en side der han kan legge ut lærestoff. Det som gjør denne siden annerledes fra et dokument han legger inn på It's learning er at han her kan legge ut videoer slik at vi kan ha gjennomgang med han hjemme i stua. Dette gjør det lettere for oss å ha tilgang på informasjon, i tillegg at det gjør det lettere for oss å følge med om vi ikke er tilstede på skolen når det er gjennomgang av et nytt tema. Foreløpig synes jeg denne ordningen fungerer bra og jeg håper han fortsetter å være flink til å oppdatere siden.

Ca. slik ser startsiden på Wikien hans ut. Ganske flott!


Hva synes du? 

Sigrid Elise

søndag 11. september 2011

Jeg har en plan

Ja, jeg har en plan. Planen er å endre designet på bloggen sånn at den er klar for et nytt skoleår. Enda har jeg ikke helt bestemt meg, men får prøve meg litt frem. Headeren må også byttes ut! Kanskje jeg går for et vinterlig tema i år?

Dette året vil jeg også bruke på samme måte som i fjor. Jeg vil ha noen personlige innlegg, mens andre vil handle om mediefaget. Håper jeg klarer å holde bloggmotet oppe i år.


- Sigrid Elise

Et innlegg jeg aldri fikk postet

Dette er et utkast jeg aldri fikk postet i vinter. Kjenner jeg gleder meg til vinter nå, samtidig som jeg vil ha en varm høst med sol. Håper innlegget gir deg en god følelse!


"Stå opp på lørdags morgen, hoppe i stilongsen, dra fleecegenseren over hodet, sette håret i strikk, ta på et par gode ullsokker og dra på seg de varme uteklærne er noe av det beste jeg veit. Du ser ut av vinduet og tenker: "Yes, helt skyfritt!" Sola skinner deg i øynene når du går ut døra, mens du småirriterer deg over søstra di som henger etter fordi ho ikke fant skoa sine. Alt er som det pleier. Dere småjogger ned til garasjen, fyller bensin på scooteren og starter opp. Jeg drar hjelmen over hodet og kikker etter at Astrid sitter trygt på scooteren.


Etter dere har vært ute og kjørt i et par timer er det allerede solnedgang. Mens dere skal til å kjøre ned igjen fra åsen må dere bare stoppe fordi sola lyser opp og lager så fine skygger i landskapet. Det er kos. 


I helga var Astrid og jeg ute med snøscooteren opp til setra vår på Kvitåsen. Da vi kjørte ned igjen var det et så sinnsykt fint lys i landskapet. Da tenkte jeg med en gang: "Dette skal være photostoryen min!" Jeg har skjønt for lenge siden at å lage en interessant og ikke kjedelig photostory av skog og snøcooterløyper kan være vanskelig, men jeg er villig til å prøve. :) Jeg tok noen bilder på turen med MOBILKAMERA. De ble helt greie. Jeg kan jo ikke forvente at mobilkameraet mitt skal oppføre seg som speilrefleksen min!"




- Sigrid Elise 

mandag 6. juni 2011

Året er omme

Som mange har fått med seg har vi ikke mer enn to korte uker igjen på skolen før det er sommer, sol og fri. Med skoleåret blir denne bloggen også omme. Jeg veit ikke helt enda om jeg vil beholde den for å skrive litt eller om jeg skal slette den. Akkurat nå tenker jeg at det ikke er noen vits i å slette den, så jeg lar den stå i en liten stund. Denne blogger har jo blitt ganske personlig samtidig som jeg prøver å være litt saklig.


Btw: Hør på denne sangen. Jeg føler at dette er litt mitt humør nå.

Hvilke forventninger har dere til tiden fremover? 


Sigrid Elise

onsdag 25. mai 2011

Ta vare på hver eneste dag, hvert minutt, hvert sekund...

Den siste uken har bygda vår vært rammet av to forferdelige dødsulykker med bil med unge personer involvert. Når noe slikt skjer på et så lite sted vil alle bli påvirket, uansett. Alle kjenner alle. Slike ting kan få deg til å ta en ekstra god kikk på livet. Det setter virkelig ting i perspektiv og jeg tror det kan være med på å hjelpe folk med å sette pris på ting. Du vet, man vet ikke hva man har før man har mistet det. Ta vare på hver eneste dag og sett pris på hver eneste smil, blikk, latter du deler med de du er glad i. Noe man ser på som så distansert kan bli virkelig. Husk at det alltid er noen som savner deg og at du er gull verdt. 

"Alla dessa dagar som kom och gich
inte visste jag att de var livet."
- Stig Johannson




Hvil i fred, begge to <3


- Sigrid Elise 


mandag 9. mai 2011

Inspirasjon

Ofte når jeg bestemmer meg for å blogge om noe er det er bilde som inspirerer meg til å gjøre det. Jeg synes bilder har så mye større effekt enn det ord har alene. Ord blir så nakne i forhold. Sammen blir de noe som kalles en sammensatt tekst. (Yessda, viktig å blande litt skole inn i dette.) I innlegget om karakteren Peyton Sawyer var det helt klart tegningene hennes som gjorde at jeg ville dele det med dere. Her er noen av bildene(folkene) som inspirerer meg, hver enkelt av dem på forskjellig måte!



You have enemies? Good, that means you stood up for something. - Eminem



Den stemningen der har jeg veldig lyst til å oppleve en gang! 



Folk med geniale utsagn. 



Inspirerende fordi den er morsom, men mest fordi House er geniaaal!



Taylor er den typen som har så mange geniale 
utsagn at hun må samle det i et titalls sanger. 
(Man skulle ikke trodd noen kunne ha så lett for å sette ord på følelser.)

Følelsen når den dama står rett foran deg og synger er inspirasjon.



Venner (mangler helt klart noe her... Sigrid Ü!)



Dyr generelt, men kanskje mest hesten.


Hva eller hvem inspirerer deg?

>Sigrid Elise